Werkwijze individuele MRT

Screening
Het MRT-proces start met een videoscreening om het motorisch niveau te bepalen. Op basis van de aangetroffen achterstand wordt een individueel oefenprogramma opgesteld. Door middel van dit oefenprogramma wordt de stagnatie in de motorische ontwikkeling opgeheven. Het gevolg is dat het kind zijn achterstand inloopt, veelal tot op leeftijdsniveau.

Oefenen
Elke dag het programma oefenen is noodzakelijk omdat oude bewegings-patronen doorbroken moeten worden. Reflexmatig bewegen wordt dan vervangen door doelbewust bewegen. OLYMPUS DIGITAL CAMERADit lukt over het algemeen in een overzichtelijke periode van tien weken.

De oefeningen zijn zo samengesteld dat de hersenhelften moeten samenwerken. Elke week krijgt het kind nieuwe oefeningen mee. Variatie in de oefenstof is nodig om de hersenen te stimuleren nieuwe patronen te leren.
Door de variatie en doordat de moeilijkheidsgraad per week toeneemt, wordt een flexibiliteit opgebouwd waardoor het leren van nieuwe en complexere motorische taken gemakkelijker gaat.
Aan het eind volgt weer een videoscreening zodat we de vorderingen kunnen zien: voor en na zijn dan een heel verschil!

Dagelijks oefenen kost in het begin soms even moeite: het moet net zo’n gewoonte worden als dagelijks tandenpoetsen. Voor elk gezin kan het oefenmoment anders zijn: direct uit school, voor of na het avondeten, het kan allemaal. Ouders ervaren de belasting van het dagelijks oefenen wisselend (van “kleine extra moeite” tot “pittig”), maar tot nu toe was ook altijd de eindconclusie: “Het was de moeite waard”.

effecten individuele MRT